Showing posts with label Kelas Coklat. Show all posts
Showing posts with label Kelas Coklat. Show all posts
27.4.12
26.1.12
Halal Tak Berus Coklat Korang?
Salam Jumaat semua.. Nak story skit..Baru-baru ni kelas coklat saya telah dihadiri oleh peserta yang bekerja di bahagian Halal JAKIM.. Sambil belajar coklat, sempat juga beliau memeriksa berus yang selalu saya gunakan untuk mewarna coklat.. Alhamdulillah,,berus saya selamat digunakan.. Ia umpama pegawai Jakim yang datang untuk memeriksa premis perniagaan kita..Ishh..dasyat tu..Sebenarnya saya rasa sangat bertuah dan berbesar hati sebab beliau sudi berkongsi maklumat tentang ciri-ciri berus yang tidak halal digunakan.. Ada juga ilmu untuk hari itu..Bukan apa kekadang bila kita excited tah apa-apa brand berus yang kita beli.. Jadi kengkawan semua..berhati-hati yer semasa memilih berus..
p/s: Terima kasih to Fida and Khairunisa from Putrajaya.. Good Luck untuk kalian berdua..
6.1.12
19.12.11
6.12.11
Marlisa & Ibu
Thank u to Marlisa & kak Hasnah from Subang Jaya coz sudi datang belajar coklat tempoh hari.. Good luck untuk kalian berdua..
14.10.11
Si Manis Fasha & Marina
Kelas coklat dihadiri oleh Marina from Subang Jaya dan Fasha from Uitm.. Bukan Fasha Sanda yerrr.. (Mau tersedak Fasha Sanda..) Selamat Berjaya untuk Marina & Fasha.. Untuk Fasha,, rajin-rajin buat eksperimen tau..
26.7.11
Kelas Coklat Sebelum Puasa
Kelas Coklat kali ni dihadiri oleh Alin dari Setia Alam.. Thank u Alin & nice to know u.. Good luck ye..
26.6.11
Azura and Zaty..
A lovely thanx goes to Azura from Puchong and Zaty from Selayang for attending my choc class.. All the best for both of u..
12.6.11
Aku & Fara
Kelas coklat bersama teman lama yang dah berpuluh tahun tak jumpa. Last jumpa lepas SPM. Sambil belajor coklat,,kita mengimbas kenangan silam..Rindu sehh.. Tq ye Fara..
7.6.11
Class Coklat Lagi..
31.5.11
Kelas Coklat Dengan Azah & Ani
26.5.11
Si Wani Yang Suka Berceriter
Assalammualaikum.. Kali ni kelas coklat dihadiri oleh Wani dari Shah Alam. Sedari awal dia datang hingga ke penghujung class dia asyik duk berceriter.. Sampai saya pun leka & lupa yang saya tengah mengajar coklat. Memang ceria hidupku.. Many thanx to Wani yang sudi blajar coklat dengan akak.. Good Luck dear..
23.5.11
Class Coklat With Jamilah & Shila
Thank you to Jamilah from Bukit Raja and Shila yang sudi attend class coklat last weekend. To Jamilah,, lepas ni dah boleh try teknik buat coklat yang betul ok...ekekeke.. Jangan pakai bantai je.. Selamat berjaya untuk awak berdua..
19.5.11
10.5.11
Bila Si Dara Buat Coklat
Kelas Coklat kali ni dihadiri oleh 2 orang gadis sunti iaitu Malina & Suhana from Batu Pahat, Johor. Bersungguh-sungguh mereka membuat coklat..sambil buat choc, mulut rancak bercerita.. Dan saya agak teruja nak mengajar pasal kali ini pesertanya ada yang datang dari jauh semata-mata nak cari ilmu buat coklat. Johor - Shah Alam,, jauh tuuuu... Terima kasih daun keladi untuk kamu berdua. Aterr,, dah sampai masa nak makan nasi minyak nanti, calling-calling la akak ye..

Untuk Suhana - Rajin-rajinlah buat coklat untuk anak muridmu
Untuk Malina - Nanti nak naik pelamin, boleh la buat hantaran choc sendiri.. Memang jimattt!!!
Buena Suerte & Luv uolssss...
Untuk Suhana - Rajin-rajinlah buat coklat untuk anak muridmu
Untuk Malina - Nanti nak naik pelamin, boleh la buat hantaran choc sendiri.. Memang jimattt!!!
Buena Suerte & Luv uolssss...
3.5.11
Ilmu coklat untuk mereka..
Assalammualaikum & salam 1Malaysia..
Dah lama jugak saya tak update pasal class coklat.. Ini antara gambar yang terbaru. Kelas coklat sempena cuti Hari Pekerja dihadiri oleh Liza & Kak Ana dari Bukit Subang.. Terima kasih uolss.. Sangat enjoy walaupun cuaca panas gedegang dan glad sebab dapat curahkan ilmu coklat homemade ni to both of u.. Moga menjadi usahawan coklat yang berjaya & Bonne Chance yeahh..
21.3.11
Kelas Asas Coklat MINI

Hi All.. Salam petang Isnin.
Ada yang bertanyakan tentang class coklat yang agak ringkas & tak perlukan masa yang lama. So, akhirnya saya decide nak buat mini class chocs sebagai alternative kepada class choc yang biasa saya buat. Kenapa mini? Sebab saya just ajar yang penting sahaja mengikut tajuk class. Khas untuk anda yang sentiasa sibuk dan tidak mempunyai masa yang banyak. Apa yang penting di akhir class nanti saya gerenti anda dah boleh hasilkan coklat buatan anda sendiri.
Antara kelas MINI coklat yang ada..
MINI CLASS COKLAT (A)
YURAN RM 80 SAHAJA !
- Penerangan tentang jenis coklat yang biasa digunakan oleh homemade chocolatier
-Menggunakan coklat compound untuk menghasilkan:
1) Lollichoc pelbagai bentuk
2) Oreo Choc
-Teknik mewarna coklat
-Cara Packaging coklat
-Nama & alamat pembekal peralatan coklat
MINI CLASS COKLAT (B)
YURAN RM 60 SAHAJA !
-Penerangan tentang jenis coklat
-Cara buat filling/inti ganache pelbagai perisa (Strawberry/Orange/Mango)
-Menggunakan coklat compound untuk menghasilkan:
1) Coklat praline pelbagai filling/inti
-Mewarna coklat praline menggunakan teknik marbling
-Cara Packaging coklat
-Nama & alamat pembekal peralatan coklat
-Resepi diberikan
Ada yang Berminat? Bolehlah email ke bizzana@gmail.com
17.6.10
Jom Layan Kelas Coklat

Buat julung kalinya QasehChoc menerima student dari golongan lelaki.. Tak sangka ada juga yang berminat ye.. Bagi saya tak rugi untuk memiliki ilmu pembuatan coklat ni sebab selain boleh mendatangkan pendapatan, boleh juga kita buatkan untuk anak-anak tersayang..
Kedua-dua yang hadir sangat la sporting.. Terutama abang Usop. Katanya inilah first time dia pegang spatula dan coklat.. Sebelum ni asyik pegang mesin kat tempat kerja je.. See,, tangan keras pun boleh temper & deco coklat tau.. Jangan tak caya..
Apa pun, saya ucapkan terima kasih dan jangan takut untuk mencuba ok.. Kena rajin buat eksperimen.. Wishing u all the best.. Gambate Kudasai!
31.5.10
Subscribe to:
Posts (Atom)

