Showing posts with label tutorial. Show all posts
Showing posts with label tutorial. Show all posts

14.1.14

Resepi Homemade Popcorn

Salam all.. Sapa suka makan popcorn? Selalu beli kat kedai je..harga boleh tahan mahal..sekarang dah boleh buat sendiri..tak payah beli lagi dah..sesuai untuk makan makan di rumah,  buat goody / party pack atau pun sebagai menu untuk candy buffet..

Boleh cuba ye..


Bahan-bahan:

1 tbsp minyak
1/2 cawan bertih popcorn

Cara:
1) panaskan minyak dalam periuk. Api sederhana besar.
2) minyak dah panas, masukkan sedikit biji popcorn, jika dah start meletup, masukkan semua sekali..
     Jangan lupa tutup periuk sebab popcorn akan meletup dan melompat..
3)  bila bunyi meletup tu dah stop, baru matikan api. Sejukkan sekejap

Lepas tu, bolehlah buat perasa popcorn pulak. Kali ni saya buat caramel popcorn.


Bahan-bahan

1 cawan      gula perang
1/2 cawan  light corn syrup
1 cawan       butter
1 tsp  garam
1/2 tsp baking soda
1 tsp  mocha atau cappuccino paste/ emulco (optional -rasa coffee sikit)

Cara buat:

1. Campur gula, corn syrup, butter dalam periuk.. panaskan hingga mendidih.
2. Masukkan garam,baking soda dan paste.. kacau sebati.
3. Tuang atas popcorn yang dah masak tadi. Gaul rata.
4. Untuk keringkan dan rasa crunchy, Bakar dalam oven 150c, 30 minit (ikut oven masing2). Balik balikkan setiap 10 minit.
5. Pisahkan popcorn yang melekat dan bercantum.. sejukkan.
6. Simpan dalam tupperware bertutup.

Selamat mencuba.. untuk step by step lebih detail boleh refer blog sini




HaPpY BaKiNg !!

28.11.13

Resipi Brownies Coklat

Assalammualaikum semua..
Alkisah, hari tu ada buat brownies coklat.. cari punya cari, pastu terjumpa la resipi dari Puan Salhah Bujang...resipi pun mudah dan simple. Pakai kacau-kacau je. Tapi ada alter sikit resipi. Saya gunakan dark chocolate compound, rasanya memang sedap..
Jom intai resepinya..

Bahan-bahan:
250g Dark Chocolate
200g Butter
180g Gula halus
1 tsp esen vanila
4 biji telur
200g Tepung gandum - ayak
200g Walnut/ Almond cincang- panggang dulu




Cara Buat Brownies:

Double boil coklat gelap hingga cair

Cairkan Butter dan masukkan dalam adunan coklat. Kacau rata ye.


Masukkan gula. Kacau rata

pukul sikit telur dengan garfu Dan masukkan dalam adunan coklat tadi.


Masukkan tepung sikit -sikit. Gaul rata dan sebati.
Last, baru masukkan kacang cincang 

Sediakan loyang. Lapik dengan kertas minyak. Lebihkan sikit bahagian tepi supaya senang nak angkat kek nanti


Bakar suhu 160c 40 minit. (Ikut oven masing-masing).
Jangan overbaked lak ye..

Inilah rupanya Dark Chocolate Brownies. saya deco simple je dengan coklat drizzle. Kalau Nak lebih sedap lagi bole tuang coklat ganache di atasnya.. meleleh..memang meletopss!

Ok...selamat mencuba...happy baking uallss..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...